SP wil duidelijkheid over begeleiding werkzoekenden

24 december 2010

SP wil duidelijkheid over begeleiding werkzoekenden

Het Dagblad van het Noorden bericht vandaag over plannen van de Groningse sociale dienst om de activering van zo'n 800 werkzoekenden per 1 april stop te zetten vanwege noodzakelijke bezuinigingen. De SP-fractie heeft daar verontrust op gereageerd.

Volgens een woordvoerder van de dienst zullen de bezuinigingen vooral de mensen treffen 'die het verst van de arbeidsmarkt afstaan en/of die zich het minst ontwikkelen.' Een definitief besluit zou in maart vallen. De SP-fractie vindt het artikel verontrustend. 'Het college van burgemeester en wethouders heeft ons niet eerder geïnformeerd over de te maken keuze en heeft ook geen notitie erover aangekondigd. We vragen ons af, of het college een rol wel voor de raad in gedachten heeft bij het maken van de keuze wie wel en wie niet begeleid blijft worden. Volgens ons moet de gemeenteraad daarbij betrokken worden. Het gaat immers om een politieke keuze die grote gevolgen heeft voor groepen werkzoekenden', aldus raadslid Rosita van Gijlswijk, die ook ongerust is over de mogelijke stopzetting of beperking van de begeleiding voor mensen die ver van de arbeidsmarkt af staan. 'Ook mensen die weinig kans hebben op een reguliere baan, hebben volgens ons recht op passende ondersteuning. Alle Stadjers actief was jarenlang het motto van de gemeente. Dat is het voor ons nog steeds.'

Van Gijlswijk wil van het college weten wat de status is van de nota waarover het Dagblad publiceert en of het college bereid is voordat het een besluit neemt de verschillende keuzemogelijkheden voor te leggen aan de gemeenteraad of de raadscommissie Werk en Inkomen. Ook wil het SP-raadslid inzicht in de voortgang van de reorganisatie bij de dienst en de gevolgen daarvan voor de dienstverlening aan de cliënten.

Dossier Werk en Inkomen
Dossier van Rosita van Gijlswijk