Eikenaar: 'Toen het erom ging, voerden VVD en CDA fanatiek campagne vóór het Forum'

27 januari 2011

In de aanloop naar de Statenverkiezingen is het Groninger Forum opnieuw hét onderwerp waarnaar de aandacht van de media uitgaat. Reden om SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar nog eens aan de tand te voelen over de opstelling van de SP.

Hoe zit het ook al weer?

'Het Groninger Forum moet een bijzonder gebouw worden, achter de oostwand van de Grote Markt waar nu een parkeergarage staat, en waarin bioscoop- en debatzalen komen, de openbare bibliotheek en een deel van het Groninger Museum.'

Een goed plan?

'Nee. We hebben al debatzalen en een goede bibliotheek, en met bioscoop Images was op de oude plek ook niets mis. Toen het plan eind december 2004 gepresenteerd werd, was de SP dan ook tegen.'

Maar het ging toch door...

'Klopt. Het toenmalige college van PvdA, VVD, CDA en GroenLinks zag er wel heil in en ook ChristenUnie en D66 stemden vóór. Wij hebben vervolgens het comité Meer doen met 40 miljoen opgericht dat aan de slag ging om het plan in een referendum weggestemd te krijgen. Het referendum kwam er ook, maar wij verloren het. Een meerderheid van de stadjers zag het toen wel zitten.'

VVD en CDA zijn nu heel erg tegen het Forum. Maar het plan kwam dus uit hun eigen koker?

'Inderdaad. Het kwam van een college waar zij in zaten, ze hebben er zonder enige kritiek mee ingestemd en sterker nog: toen het er echt om ging, in het referendum, hebben ze er fanatiek campagne voor gevoerd.'

En hoe reageerde de SP na het verloren referendum?

'Wij hebben toen meteen gezegd dat we de uitslag respecteren. Als je je inspant om een referendum georganiseerd te krijgen, en dat komt er, dan moet je je bij de uitslag neerleggen. Ook als je op een andere uitslag gehoopt had. We hebben er wel voorwaarden aan verbonden: de kosten voor de gemeente mogen niet uitkomen boven de 31,25 miljoen die in de campagne genoemd is, en ook de verdere planuitwerking moet overeenstemmen met wat in de aanloop naar het referendum beloofd is. En daar houden we het college van B en W nog steeds aan.'

Maar als het toch duurder wordt, bijvoorbeeld door de extra rentelasten nu het plan vertraagd is?

'Dat moet er maar bezuinigd worden op de uitvoering zodat het toch binnen de 31,25 miljoen gemeentelijke bijdrage blijft. Anders trekken wij onze steun in.'

Hoe zit het nu politiek?

'De stemming onder de Groningers is veranderd. Op dit moment is er in de stad geen draagvlak voor het Forum. En daardoor zijn CDA en VVD gaan draaien en heeft de provinciale PvdA met het oog op de Statenverkiezingen dat voorbeeld gevolgd.'

Moet de SP dat niet ook doen? Daar win je stemmen mee...

'Nee, de SP is niet zo'n draaikontenpartij als de VVD die nu net doet alsof ze altijd tegen het plan geweest is. Voor ons geldt: afspraak is afspraak. Wij vinden een referendum een heel zwaarwegend instrument en we staan voor ons woord.'

Drie zwaargewichten houden de plannen nu tegen het licht en kijken of ze zo aangepast kunnen worden dat ook Provinciale Staten ermee instemmen. Wat verwacht je?

'Dat zal moeilijk worden. Kleine aanpassingen zullen de statenleden na hun grote woorden moeilijk over de streep trekken, en grote aanpassingen accepteren wij niet. Tegen dít plan hebben de stadjers in een referendum ja gezegd. Niet tegen een heel ander plan.'

In het raadsdebat van 26 januari heb je een commerciële invulling afgewezen. Waarom?

'Vanwege het referendum. Maar ook omdat niet meedoen aan de rechtse hobby om 30 miljoen subsidie te geven aan De Bijenkorf of een ander bedrijf dat een mooi nieuw pand zoekt. Een commerciële invulling: prima. Maar dan zonder één cent belastingeld.'

Wat nu als de wijze mannen er niet uitkomen en het plan wordt afgeblazen?

'Dan hebben VVD, CDA en PvdA heel wat uit te leggen aan de bevolking. Dan hebben zij eerst de stad opgezadeld met een ondoordacht plan, zijn ze vervolgens gaan draaien en gooien ze erg veel geld in het putje. En dat zullen we ze dan ook stevig inwrijven.'

'Geen extra stadsgeld na afblazen provinciale bijdrage Forum!'
Dossier Grote Markt