SP in actie bij noordelijk VNG-overleg

25 januari 2011

SP in actie bij noordelijk VNG-overleg

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) organiseerde gisteravond in Groningen een bijeenkomst voor noordelijke wethouders en gemeenteraadsleden over de kabinetsplannen voor de 'onderkant van de arbeidsmarkt'. SP'ers ontvingen de gemeentebestuurders met borden 'Armoede werkt niet' en folders.

Het kabinet wil het minimumloon afschaffen voor mensen die niet volledig voldoen aan de eisen van de arbeidsmarkt en tot 2015 een jaarlijkse korting van 800 miljoen euro doorvoeren op de sociale werkvoorziening en ondersteuning van werkzoekenden.

De VNG heeft zich tot nu toe kritisch opgesteld tegenover de kabinetsplannen en een aantal randvoorwaarden opgesteld waaraan concrete plannen moeten voldoen. De SP-demonstratie is bedoeld om die voorwaarden aan te scherpen en om de VNG op te roepen er onverkort aan vast te houden.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk: 'Uitvoering van het kabinetsbeleid betekent dat werklozen in de kou komen te staan en dat gemeenten vrijwel moeten stoppen met hun inzet om mensen perspectief te bieden. Het is daarom van het grootste belang ze krachtig tegengas geven. Met onze actie willen wij de noordelijke bestuurders oproepen die boodschap aan de VNG-onderhandelaars mee te geven.'