SP-plan 'werk en loon voor iedereen' gepresenteerd

26 januari 2011

SP-plan 'werk en loon voor iedereen' gepresenteerd

Onder de titel 'Werk en loon voor iedereen' heeft de raadsfractie van de SP haar ideeën op papier gezet voor een sociale en effectieve regeling voor mensen die het zonder steun niet redden op de arbeidsmarkt. De nota is vandaag aangeboden aan wethouder Elly Pastoor van Sociale Zaken en wordt op 9 februari besproken in de vergadering van de raadscommissie Werk en Inkomen. De SP vraagt van het college en de andere fracties om kritisch commentaar en aanvullingen, en om daarna samen op te trekken richting kabinet en Tweede Kamer.

Kern van het SP voorstel is dat iedereen die wel kan werken, maar niet volledig productief is, een dienstverband krijgt in plaats van een uitkering en minstens het minimumloon gaat verdienen. Het werk kan bij gemeenten of non-profit-instellingen zijn, maar ook bij bedrijven. De uitvoering dienst plaats te vinden door gemeenten of samenwerkingsverbanden van gemeenten. Een onafhankelijk zorgvuldige diagnose moet duidelijk maken of de betrokken werkzoekende of arbeidsgehandicapte voor de regeling in aanmerking komt.

Om het SP-plan te kunnen uitvoeren is de steun van het Rijk nodig, beseft SP-raadslid Rosita van Gijlswijk. 'Zonder extra geld kan Groningen het onmogelijk betalen. Onze nota is daarom vooral een antwoord op de kabinetsplannen om de sociale werkvoorziening te ontmantelen en de gesubsidieerde banen af te schaffen. Wij willen laten zien dat het ook anders, socialer kan. En we willen dat graag met brede steun uit Groningen aan Den Haag duidelijk maken.'

Het kabinet heeft aangekondigd op korte termijn met voorstellen te komen voor een nieuwe regeling voor arbeidsgehandicapten en anderen die zonder steun niet aan de bak komen op de arbeidsmarkt. Kernpunten daarvan zijn dat het minimumloon wordt afgeschaft voor groepen werkzoekenden en dat er zwaar gekort wordt op het budget voor re-integratie. De SP vreest dat veel mensen daardoor afgeschreven worden en vindt afschaffing van het minimumloon voor mensen die naar hun beste vermogen werken, niet passen in een beschaafde samenleving. Van Gijlswijk: 'Het kabinet ziet de sociale zekerheid vooral als een sector waar veel bezuinigd kan worden. Dat is heel jammer. De afgelopen jaren ging het steeds meer om het bieden van perspectief op werk aan iedereen die kan werken. Wij willen op die weg doorgaan.'

De nota is hier te lezen.