Roemer in Groningen: 'De SP kiest partij voor de studenten en de kenniseconomie'

8 februari 2011

Op maandag 7 februari was Emile Roemer in Groningen, als gast van studentenvereniging Albertus Magnus waar hij in debat ging over het hoger onderwijs met de VVD-Kamerfractievoorzitter Stef Blok.

Hoewel het voor Blok een thuiswedstrijd had moeten worden, hij was als student lid van de vereniging, kregen vooral de opmerkingen van Emile Roemer veel steun van de studenten. De politici kwamen lijnrecht tegenover elkaar te staan op de bezuinigingsplannen van het kabinet voor het hoger onderwijs. Blok gaf aan dat bezuinigen noodzakelijk is en dat studenten harder moeten werken en zelfs nog worden ontzien door dit kabinet. 'De SP heeft een gat in haar hand'.

Roemer ging in de tegenaanval door erop te wijzen dat de studenten onevenredig hard worden gepakt: 'Je zegt wel zo mooi dat je iedereen pakt met je bezuinigingen maar de rijkste 25 procent geef je cadeautjes. De SP kiest maakt andere keuzes: wij kiezen voor de studenten en de kenniseconomie.'
De SP wil extra geld voor het hele onderwijs, legde Roemer uit, 'en dat is te betalen als je de villasubsidie stopt en geen JSF-straaljagers aanschaft.' Dat leverde applaus op, net zoals Roemers opmerkingen dat het bizar is dat het kabinet de spelregels verandert tijdens het spel: ook studenten die nu studeren kunnen een boete krijgen als ze langer over hun studie doen, terwijl ze eerder niet hadden kunnen weten dat die boetes er zouden komen.