SP vrijwel alleen in pleidooi voor beperken kamerverhuurvergunningen

4 februari 2011

SP vrijwel alleen in pleidooi voor beperken kamerverhuurvergunningen

Op termijn geen nieuwe kamerverhuurvergunningen meer in de stad. Dat voorstel deed de SP tijdens de raadscommissie Ruimte en Wonen. In plaats daarvan moet er nieuwbouw worden gepleegd en leegstaaande kantoren verbouwd. Het college wil zover niet gaan, maar vasthouden aan maximaal vijftien procent kamerverhuurpanden per straat.

SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar: “Kamerverhuur is een onderwerp dat erg leeft in de stad. Studenten zijn in positief opzicht bepalend zijn voor onze stad. Maar het brengt ook problemen met zich mee. Te veel kamerverhuurpanden in een straat verstoort de balans en geeft overlast.”

De SP wil dat er op termijn geen nieuwe vergunningen meer worden afgegeven voor particuliere kamerverhuurpanden. Eikenaar: “In plaats daarvan moet er op geschikte plaatsen nieuw worden gebouwd door woningbouwcorporaties en moeten kantoren omgebouwd worden tot kamers. Goed voor de studenten omdat ze daarmee verlost zijn van huisjesmelkers, goed voor omwonenden omdat de balans in hun wijk niet verder verstoord wordt.” Helaas lijkt het erop dat de SP vrijwel alleen staat in deze opstelling, alleen de ChristenUnie toonde belangstelling.

Dossier Kamerverhuur
Dossier van Eelco Eikenaar