Indrukwekkende demonstratie voor behoud gesubsidieerde banen

13 april 2011

Indrukwekkende demonstratie voor behoud gesubsidieerde banen

Zo'n duizend Groningers liepen vanmiddag door het het centrum van de stad naar de Grote Markt uit protest tegen de plannen om de gesubsidieerde banen in de komende jaren te schrappen.

Stadswachten, werknemers van Werkpro, van kringloopbedrijf Mamamini en nog veel meer mensen die nu een gesubsidieerde baan hebben waren present, evenals veel mensen die uit solidariteit meeliepen. Samen waren ze boos op het kabinet dat het budget voor re-integratieactiviteiten leegplundert en op de gemeente die als gevolg daarvan de banen wil schrappen. Gewapend met borden en folders was ook een grote groep de SP'ers prominent aanwezig. Onder hen raadslid Rosita van Gijlswijk die verheugd is over de grote opkomst. 'Het is heel lang geleden dat er in Groningen zo'n grote demonstratie is geweest. Hartstikke mooi.'

Bekijk de reportage van Oog TV

Tientallen demonstranten lieten zich vanmiddag in het stadscentrum fotograferen achter de geraniums

Van Gijlswijk hoopt dat de demonstratie het begin is van een snel groeiende protestbeweging tegen het kabinetsbeleid, en dat demonstratie aan alle raadsleden duidelijk maakt dat de afbouw van de gesubsidieerde arbeid sociaal moet verlopen. 'Als de kabinetsplannen doorgaan kan de gemeente de 30 miljoen die ze jaarlijks minder te besteden heeft niet zelf bijleggen. Er zal gesneden moeten worden in de uitgaven voor gesubsidieerde banen, hoe vervelend dat ook is. Maar het mag niet zo zijn dat mensen die al jaren een vaste gesubsidieerde baan hebben, nu zonder perspectief thuis komen te zitten. Ik ga me daar heel erg hard voor maken en ik hoop dat de protesten de komende tijd aanhouden, zodat ook de rest van de raad voor een sociale aanpak kiest.'

De plannen van de gemeente zijn vandaag besproken in de raadscommissie Sociale Zaken. De komende weken worden er inspraakavonden over georganiseerd. In juli neemt de gemeenteraad een besluit.