Kabinetsbezuinigingen dwingen Groningen gesubsidieerde banen op te heffen

4 april 2011

Kabinetsbezuinigingen dwingen Groningen gesubsidieerde banen op te heffen

Als reactie op de bezuinigingen van het kabinet wil de gemeente Groningen alle gesubsidieerde banen afschaffen en vervangen door constructies waarin mensen met behoud van uitkering aan de slag gaan. De SP-fractie beseft dat de 'idiote' maatregelen van VVD, CDA en PVV betekenen dat er hard gesnoeid moet worden, maar wil dat de gemeente alles op alles zet om te voorkomen dat mensen die een vaste gesubsidieerde baan hebben, werkloos thuis komen te zitten.

De gemeente Groningen presenteerde vandaag haar plannen voor de toekomst van de gesubsidieerde arbeid. Kern daarvan is dat alle tijdelijke en vaste gesubsidieerde banen vóór 1 januari 2015 ingeruild worden door 'participatieplaatsen' en 'participatiebanen', waarin mensen werkervaring opdoen of vrijwilligerswerk verrichten met behoud van hun uitkering. Een uitzondering is er alleen voor de seniorenbanen: die lopen door tot de mensen erin 65 worden.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk vindt de maatregelen 'verschrikkelijk', maar beseft dat de gemeente met de rug tegen de muur staat. 'Volgens de kabinetsplannen blijft er van de 41 miljoen die nu in Groningen beschikbaar is om mensen aan het werk te helpen in 2015 maar 13 miljoen over. Dat is te gek voor woorden, maar wel de realiteit. En dus moet er helaas hard gesneden worden.'

Van Gijlswijk wil dat de gemeente keihard aan de bel trekt in Den Haag. 'Over de regeringsplannen is nog niet besloten. Groningen moet duidelijk maken hoe funest ze uitpakken voor veel mensen, en er met alle kracht tegen protesteren. Laat het college maar alle mensen in een gesubsidieerde baan mobiliseren in een grote actie. Ik doe graag mee.'

Verder vindt Van Gijlswijk dat de gemeente haar verantwoordelijkheid moet nemen voor de mensen met een vaste gesubsidieerde baan. 'Dat zijn zo'n 500 mensen waarvan de gemeente zelf heeft vastgesteld dat ze nauwelijks kans hebben op de reguliere arbeidsmarkt. Je kunt het hen niet aandoen dat ze ontslagen worden en dan zonder perspectief achter de geraniums komen te zitten.' Het college zegt dat het zich voor deze mensen extra gaat inspannen. Van Gijlswijk: 'Een sociale gemeente zet die mensen niet zo maar op straat. Extra inzet om ander werk te vinden is prima, maar als dat niet lukt moet bekeken worden of er op één of andere manier geld gevonden kan worden om hen toch aan betaald werk te houden.'