'Meevaller van 8 miljoen moet gedwongen ontslagen gesubsidieerde arbeid van tafel vegen!'

28 april 2011

Gisteren maakte het college van burgemeester en wethouders in een brief aan de gemeenteraad bekend dat het jaarlijkse budget voor re-integratie vanaf 2015 geen 13, maar 21 miljoen euro bedraagt. De oorzaak van het verschil is dat het college een verkeerde berekening heeft gemaakt: de landelijke kortingen zijn gedeeltelijk dubbel meegenomen. De SP-fractie eist nu in reactie hierop dat de plannen voor de afbouw van de gesubsidieerde arbeid worden herzien.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk: “Ongelofelijk dat zo'n fout wordt gemaakt. Maar nog erger is dat de gesubsidieerde medewerkers in onze stad de stuipen op het lijf worden gejaagd met plannen die gebaseerd zijn op verkeerde cijfers.”

In de discussie over de toekomst van de gesubsidieerde arbeid heeft de SP zich vooral hard gemaakt voor de mensen met een vaste gesubsidieerde baan. Het college wil proberen voor deze mensen een reguliere baan te vinden, maar sluit ontslag niet uit. Volgens de SP moet dat nu wel gebeuren.

Van Gijlswijk: “Het gaat om zo'n 500 tot 600 mensen die vaak al jarenlang hun werk doen, en over wie de gemeente eerder geoordeeld heeft dat ze weinig kans maken op de reguliere arbeidsmarkt. Prima dat het college aan de slag gaat om te bekijken of die reguliere baan toch mogelijk is. Maar als dat niet lukt, moet hun gesubsidieerde baan gewoon doorlopen. Met die acht miljoen extra kun je 400 banen in stand houden. Daarmee heb je het hele probleem van het dreigende ontslag voor vaste gesubsidieerde werknemers opgelost, want het aantal van ruim 500 huidige banen gaat tot 2015 toch al omlaag door natuurlijk verloop. Het dreigende ontslag voor vaste gesubsidieerde krachten kan en moet nu meteen van tafel!”