SP: geen verdeelposten TNT in wijken

3 mei 2011

SP: geen verdeelposten TNT in wijken

De SP wil voorkomen dat TNT Post in Groningen een netwerk van garageboxen en huisadressen uitrolt van waaruit het bedrijf de post distribueert. Fractievoorzitter Eelco Eikenaar heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders.

De SP is getipt over verdeelposten aan het Bernoulliplein, de Dierenriemstraat, de Heymanslaan, de Leegeweg, de Nico Bulderstraat, de Nolenslaan, de Veenweg, de Wilkemaheerd en Kajuit. Eikenaar: “Dit lijkt onderdeel te zijn van een nieuwe werkwijze. Een werkwijze waarbij vast personeel wordt vervangen voor goedkopere medewerkers die voor een laag salaris vanuit deze depots aan het werk gaan. Een goede werkplek wordt dus vervangen voor een plek vaak zonder WC. Bovendien is het maar de vraag of op deze huisadressen en garageboxen dergelijke bedrijfsactiviteiten niet strijdig zijn met het bestemmingsplan.”

In Enschede is de gemeente overgegaan tot het sluiten van dergelijke depots. Dit na klachten van omwonenden over geluidsoverlast van vrachtverkeer in de wijken. Eikenaar: “In Groningen zijn dergelijke klachten ons nog niet bekend maar dat lijkt wanneer TNT deze werkwijze over de stad uitrolt slechts een kwestie van tijd.” De SP wil van het college weten wat zij tegen deze nieuwe werkwijze van TNT gaat ondernemen.