Erkenning voor Gronings homobeleid

8 juni 2011

Erkenning voor Gronings homobeleid

De gemeente Groningen voert een goed homo-emancipatiebeleid. Dat concludeert Movisie, het kennisinstituut voor maatschappelijke ontwikkeling, op basis van een onderzoek onder alle Nederlandse gemeenten. Alleen Amsterdam, Utrecht en Tilburg scoren beter volgens Movisie.

SP-wethouder Jannie Visscher van emancipatie is blij met de erkenning voor haar beleid. 'Groningen heeft zich bij het vorige kabinet gemeld als koplopergemeente waar het gaat om homo-emancipatie en het is mooi om te zien dat onze inzet resultaat heeft.' Ook de komende tijd blijft de gemeente zich zetten voor de sociale acceptatie van homoseksuelen, lesbiennes, biseksuelen en transgenders. Visscher: 'Om te beginnen organiseren we de landelijke Roze Zaterdag dit jaar in Groningen, en verder heb ik onlangs samen met minister Van Bijsterveldt de intentieverklaring lokaal emancipatiebeleid homoseksuelen 2012-2014 ondertekend. Daarmee geven we aan bezig te blijven met het bespreekbaar maken van homoseksualiteit en het bestrijden van discriminatie.'