Jannie Visscher heel blij met afwijzing kabinetsbeleid door gemeentebestuurders

8 juni 2011

Jannie Visscher heel blij met afwijzing kabinetsbeleid door gemeentebestuurders

SP-wethouder Jannie Visscher is tevreden teruggekeerd van het VNG-congres dat gisteren en vandaag in Doetinchem werd gehouden. ''De gemeenten hebben massaal uitgesproken dat de kabinetsplannen voor de sociale werkvoorziening volstrekt onacceptabel zijn. Ondanks de zware druk van minister Donner hebben ze laten zien dat het ze menens is. Heel erg goed!”

Het kabinet had een zogenaamd bestuursakkoord gesloten met het bestuur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Op een aantal terreinen worden daarin de afspraken voor de komende jaren vastgelegd tussen het Rijk en de gemeenten. Meestal levert zo'n akkoord wel discussie op in de achterban, maar stemt de overgrote meerderheid in. Nu niet. Visscher: ''Het ging daarbij lang niet alleen om de financiële gevolgen van het akkoord voor de gemeenten. De sfeer was echt van dit laten we onze kwetsbare burgers niet aandoen. En ook heel wat VVD- en CDA-wethouders namen stevig afstand van het kabinet.''

Visscher hoopt dat de afwijzing van het akkoord een kentering teweeg brengt. ''Het kabinet heeft de afgelopen maanden bij veel mensen nog het voordeel van de twijfel gekregen. Nu komen er echter steeds meer absurde bezuinigingsvoorstellen naar buiten. Ik hoop dat het verzet van de gemeenten veel andere organisaties en mensen inspireert.''

Naast de sfeer op het congres, vond Visscher ook de eensgezindheid van de demonstranten buiten de deur hartverwarmend. ''GroenLinks, PvdA, SP, vakbonden, mensen die in de sociale werkvoorziening werken: iedereen was er en knokte samen met de anderen voor sociaal beleid. Zo moet het.''