Raadsmeerderheid stemt voor koopnachten

23 juni 2011

Raadsmeerderheid stemt voor koopnachten

Op 22 juni heeft de Groningse gemeenteraad ingestemd met het plan om af en toe koopnachten te organiseren, nachten waarin de winkels tot na twaalven open blijven. Het SP-onderzoek waaruit bleek dat de binnenstadsondernemers niets zien in de koopnachten werd door de andere fracties genegeerd. Alleen de Stadspartij steunde het SP-voorstel de koopnachten af te blazen.

In het onderzoek van de SP-fractie bleek dat 86 procent van de ondervraagde ondernemers tegen de koopnachten is. Als belangrijkste redenen daarvoor geven ze aan dat ze bang zijn voor onveiligheid, dat hun omzet niet toeneemt, maar alleen gespreid wordt over meer uren en dat zij niet nog langer open willen zijn. De raadsmeerderheid houdt desondanks vast aan het idee dat koopnachten in combinatie met evenementen in de binnenstad wel een succes kunnen worden. SP-raadslid Jimmy Dijk begrijpt dat niet. 'Als ook de ondernemers niet willen, waarom zou je dan als stadsbestuur blijven vasthouden aan koopnachten? Is het de taak van de gemeente om het consumeren heilig te verklaren en winkelpersoneel te dwingen 's nachts te gaan werken? Ik dacht het niet en ik snap werkelijk niet dat partijen als GroenLinks en de PvdA hierin mee gaan.'