Raad wil gesprek FC over bijdrage aan supportersproject

22 juli 2011

Raad wil gesprek FC over bijdrage aan supportersproject

In maart drong de SP-raadslid Rosita van Gijlswijk aan op een hogere bijdrage van FC Groningen aan het supportersproject. Dat project is succesvol: er is sprake van een halvering van het aantal arrestaties, een daling van het aantal opgelegde stadionverboden en minder politie-inzet. Voor FC Groningen levert het project een beter imago op en een goede sfeer in het stadion, waardoor meer mensen de wedstrijden bezoeken.

“De gemeente Groningen draagt met 100.000 euro in behoorlijke mate bij aan het project. Burgemeester Rehwinkel heeft tot twee maal een eventuele hogere bijdrage met de FC besproken. In plaats van de huidige 10.000 euro, is de FC bereidt 18.000 euro te gaan betalen. Afgezet tegen de netto-omzet van de FC in het seizoen 2009/2010 en de spelerssalaissen is de huidige bijdrage een fooi”, aldus Van Gijlswijk.

Het argument van de FC om niet meer aan het project bij te dragen, is dat zij zelf al fors investeren in veiligheid. Van Gijlswijk: “Meerdere fracties in de gemeenteraad wil dat de FC in kaart brengt wat zij investeert in het supportersproject. De gemeente krijgt te maken met grote kortingen op het geld dat zij uit Den Haag krijgt voor bevordering van veiligheid. Dat is één van de redenen dat de raad het college heeft gevraagd om er bij de FC op aan te dringen haar argumentatie te onderbouwen en op basis daarvan te bespreken welke eventuele bijdrage van de voetbalclub aan het supportersproject gerechtvaardigd is.”