SP zaterdag met werkhandschoenen in actie voor sociale werkvoorziening

14 september 2011

SP zaterdag met werkhandschoenen in actie voor sociale werkvoorziening

Op 17 september voeren SP'ers op de Grote Markt actie voor het behoud van de sociale werkvooorziening. Voorbijgangers worden daarbij gevraagd hun handtekening te zetten op een werkhandschoen en een boodschap aan het kabinet te schrijven op een kaartje dat aan de handschoen zit. De getekende handschoenen zullen later in het jaar gebruikt worden op een landelijke manifestatie tegen de kabinetsplannen om een groot deel van de banen in de sociale werkvoorziening te schrappen.

Afdelingsvoorzitter Sandra Beckerman licht toe: 'We werken in het hele land aan een ketting van werkhandschoenen die moet uitgroeien tot een enorm lint van respect voor eerlijk loon, eerlijk werk en eerlijk delen in Nederland. Het kabinet wil tot 2015 een derde deel van alle banen in de sociale werkvoorziening schrappen en daarna nog meer. Voor de nieuwe SW-werknemers geldt bovendien dat ze minder betaald krijgen dat het minimumloon en dus aangewezen blijven op een uitkering. Wij vinden dat zoiets niets past in een beschaafd land, en dus komen we in actie.'