'Deze begroting is een goede prestatie'

15 november 2011

'Deze begroting is een goede prestatie'

‘Met deze begroting blijft de stad dat wat ze moet zijn: een stad waar het prettig wonen is. Niet alleen omdat we solidair met elkaar zijn, naar elkaar omkijken, maar ook omdat we investeren in onze leefomgeving.’ Dat zei SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar bij de behandeling van de gemeentebegroting. In die begroting worden een aantal harde bezuinigingen van de rechtse regering opgevangen.

Eikenaar: ‘In Juni begon ik mijn bijdrage aan de behandeling van de voorjaarsnota door te zeggen dat wij in Groningen kunnen laten zien dat het anders kan. Dat wij een voorbeeld kunnen zijn. Dat wij ondanks alle economische tegenslagen en tegenwerking uit Den Haag onze stad mooi en sociaal kunnen houden. Dat wij er voor kiezen in de samenleving te investeren, in plaats van die af te breken. Dat is het college gelukt.’

Dat lukt het college zonder de woonlasten te verhogen. Een gemiddeld tweepersoonshuishouden gaat dit jaar zelfs minder betalen. Dat is volgens Eikenaar een prestatie: ‘In heel veel andere gemeenten worden de lasten flink verhoogd en vind ook nog een kaalslag in voorzieningen plaats. In Groningen niet, hier worden de bezuinigingen van het kabinet op het armoedebeleid gecompenseerd zodat de inkomensondersteuning, voor zover toegestaan door het kabinet, overeind kan blijven. Daarnaast wordt er extra geld ter beschikking gesteld om de wachtlijsten op de schuldhulpverlening te verminderen. Maar ook compenseren we de kabinetsbezuinigingen op het veiligheidsbeleid en cultuur.’

Het college heeft met deze begroting een goede prestatie geleverd door solidariteit de boventoon te laten voeren. Maar dat wil volgens Eikenaar nog niet zeggen dat we van alle discussie af zijn: ‘Bijvoorbeeld de gesubsidieerde arbeid. De plannen zijn sterk verbetert in vergelijking met wat er begin dit jaar lag. Er blijven in ieder geval tot 2015 tweehonderd banen bestaan. Daarnaast zegt het college nu toe een oplossing te bieden voor blijvers die ondanks de inzet van henzelf, de werkgevers en de dienst SoZaWe op 1 januari 2015 geen ander werk gevonden hebben. Dat is winst, maar de discussie is daarmee verre van gesloten. Want wat gebeurt er na 2015 met die tweehonderd mensen? En ook de oplossing voor die mensen die hun baan verliezen is nog niet concreet ingevuld. Wij zullen bij elke toekomstige discussie daarover eisen dat er sociaal met die groep mensen wordt omgegaan. Zoals u van ons gewend bent.’

Bijdrage aan het begrotingsdebat