Levendige discussie op zorgavond

5 november 2011

Levendige discussie op zorgavond

Zo'n vijftig belangstellenden maakten samen met vier inleiders een levendige bijeenkomst van de zorgavond die de SP gisteren organiseerde in Het Floreshuis.

Centraal thema was de vraag hoe halen we de zorg uit de handen van de winstmakers en bureaucraten en brengen we hem terug in de wijken en bij de mensen?

Consulenten van De Zorgzaak vertelden hoe zij eraan werken. Ketenondersteuner Nathalie van de Garde legde uit hoe de gemeente Groningen door de samenwerking van veel organisaties en door de Stips, de steun- en informatiepunten in de wijken, vóór loopt op veel andere gemeenten. En empowerment-medewerker Marlieke de Jonge van Lentis gaf haar eigen, prikkelende visie op het thema.

Na de pauze ging het gesprek onder andere over de rol van de politiek en over de vraag hoe ver je kunt gaan met het inzetten van vrijwilligers. Duidelijk werd dat er de komende tijd veel gaat veranderen en dat de grotere rol die de gemeente krijgt, kansen biedt om de zorg beter en dichter bij de mensen te organiseren. Maar ook dat de bezuinigingen gaten slaan waarvan het maar de vraag is of de gemeenten die kunnen dichten.

Een uitgebreid verslag vind je hier.