SP: “Geen groot modehuis op het Sontplein”

26 november 2011

SP: “Geen groot modehuis op het Sontplein”

In de raadcommissie Ruimte en Wonen heeft de SP-fractie aangegeven dat zij niets ziet in de vestiging van Telstar Sports & Fashion. Volgens de SP zorgt dit voor oneerlijke concurrentie met de binnenstadondernemers. Daarnaast vindt de SP dat er zorgvuldiger om moet worden gegaan met het verlenen van vergunningen aan grote winkelketens die zich willen vestigen buiten de binnenstad.

Eerder stelde de SP al schriftelijke vragen over de verleende vergunning aan Telstar voor het Sontplein. Deze vragen gingen vooral over de afwijking van de procedure, er zou namelijk eerst een visie komen op de functie van het Sontpleingebied voordat er besluiten genomen zouden worden. SP-raadslid Jimmy Dijk: “We moeten erg voorzichtig zijn met grote winkelketens buiten het stadscentrum. Deze kunnen zorgen voor een oneerlijke concurrentie voor binnenstadondernemers. Eén grote sport- en modezaak is nog geen groot probleem, maar hierdoor begeeft men zich wel op een glijdende schaal. Willen we de binnenstad aantrekkelijk houden dan moeten we zorgen voor veel variatie in winkelaanbod en geen leegstand”.

Telstar Sports & Fashion doet zich voor als een sportspeciaalzaak, maar wanneer men de website of andere filialen van Telstar bezoekt, wordt al gauw duidelijk dat deze grote winkelketen vooral veel modeartikelen verkoop. Door zich buiten de binnenstad te vestigen zorgt zij voor oneerlijke concurrentie (goedkoop parkeren en lagere huurprijs) ten opzichte van binnenstadondernemers.