SP: 'Meerstad-debacle had voorkomen kunnen worden’

23 december 2011

SP: 'Meerstad-debacle had voorkomen kunnen worden’

'De Groningse bevolking moet bloeden voor de grootheidswaan van de bestuurders in het begin van deze eeuw', is de reactie van voorzitter Eelco Eikenaar van de Groningse SP-raadsfractie. 'Dit is een grote financiële strop die de gemeente treft, en eentje die te voorkomen was.'

Eikenaar reageert op het nieuwe bedrag van ruim 52 miljoen euro dat de gemeente apart moet leggen om de risico's van Meerstad af te dekken. Eikenaar: 'Eerder dit jaar was daar al 35 miljoen voor nodig. In één jaar tijd hebben we het dus al over het onvoorstelbare bedrag van 87 miljoen. En ik ben bang dat het daar niet bij zal blijven.'

Volgens de SP is het niet de crisis, maar de grootheidswaan van oud-bestuurders als Willem Smink die dit debacle veroorzaakt heeft. 'Meerstad is een plan dat ontworpen is tijdens de top van de financiële bloei rond de eeuwwisseling. Alle waarschuwingen dat de ongeremde groei niet eeuwig zou doorgaan, zijn in de wind geslagen. Het moest wel op een financiële ramp uitlopen.'

Eikenaar voorspelt lastige discussies over de dekking van de 52 miljoen die nu opgehoest moet worden. 'Dat bedrag komt bovenop de bezuinigingen die al doorgevoerd moeten worden door het kabinetsbeleid. Het zal heel moeilijk worden hier een oplossing voor te vinden.' De inzet van de SP in die discussie is helder volgens de fractievoorzitter: 'Groningen moet een sociale stad blijven. De investeringen in de wijken en de mensen die het toch al moeilijk hebben, moeten overeind blijven.'