Hanzeplein toegankelijker voor mensen met beperking

15 januari 2012

Hanzeplein toegankelijker voor mensen met beperking

Op donderdag 12 januari 2012 haalden wethouder Jannie Visscher en de heer Frans Jaspers, lid van de Raad van Bestuur UMCG een paaltje weg op het Hanzeplein. Die handeling stond symbool voor de komende aanpassingen die de toegankelijkheid van het plein vergroten voor mensen met een beperking.

Gemeente, UMCG en diverse belangenorganisaties werken daar samen aan. De plannen voor het Hanzeplein zijn tot stand gekomen in nauwe samenspraak met de Adviesraad voor het Gehandicaptenbeleid. Ervaringsdeskundigen zoals bijvoorbeeld blinde en slechtziende mensen en rolstoelgebruikers hebben samen met medewerkers van de gemeente en het UMCG de verbeteringen bedacht. Het is de bedoeling op het Hanzeplein op- en afritten aan te passen, een nieuw zebrapad aan te leggen en taxi’s en bussen beter bereikbaar te maken. zijn. Het werk is onderdeel van een groot pakket aan maatregelen om de toegankelijkheid van de openbare ruimte te vergroten voor mensen met een beperking. Groningen streeft ernaar in 2018 de meest toegankelijke binnenstad van Nederland te zijn.

De gemeente en het UMCG hebben hun afzonderlijke plannen samengesmeed tot een gezamenlijk plan voor verbetering van het Hanzeplein. Ook voor het UMCG is de aanpak van het Hanzeplein namelijk onderdeel van een groter plan, dat de komende maanden en jaren stapsgewijs wordt uitgevoerd. Vorig jaar presenteerde het UMCG dat totaalplan voor de (her)inrichting van het gehele UMCG-terrein en de toegankelijkheid (voor auto, fiets, voetganger én minder validen). De plannen zijn uiteraard besproken met de gemeente, de universiteit en omwonenden. In dat masterplan wordt niet alleen gekeken naar bouw- en verbouwplannen, maar ook naar de aanleg van groen, loop- fiets- en autoroutes over het terrein en eenheid in de bestrating en bewegwijzering. De herinrichting van het Hanzeplein is een van de deelplannen. Er wordt niet alleen gewerkt aan een betere toegankelijkheid en uitstraling, er komt ook ruimte voor meer groen.

Ook het stallen van fietsen krijgt aandacht in het masterplan. Deze week wordt daarmee al een start gemaakt. Geregeld maken willekeurig gestalde fietsen diverse ingangen van het UMCG slecht toegankelijk voor minder validen. In de afgelopen maanden heeft het UMCG het aantal fiets- en motorstalplaatsen uitgebreid naar 5500. Vanaf deze week worden verkeerd gestalde fietsen verplaatst en worden medewerkers en bezoekers op verschillende manieren gewezen op correcte stalmogelijkheden.