Indrukwekkend schoonmakersprotest in Groningen

31 januari 2012

Indrukwekkend schoonmakersprotest in Groningen

2.500 schoonmakers verzamelden zich vandaag in Groningen voor de vijfde Mars voor Respect. Schoonmakers staken sinds 30 dagen voor doodnormale dingen als uitbetaling van de eerste ziektedag, een lagere werkdruk, iets meer loon en vooral respect voor het zware en belangrijke werk dat ze doen. De SP was bij de demonstratie om haar solidariteit te betuigen.

Created with Admarket's flickrSLiDR.

De schoonmakers lieten in Groningen luid en duidelijk weten dat ze doorgaan met hun strijd voor respect en beter werk. Na een grote manifestatie op de Ossenmarkt liepen ze in luid protest door de stad. In de openbare bibliotheek openden ze een tentoonstelling over hun werk en bij het gebouw van de Belastingdienst aan de Kempkensberg spoten ze schuim onder het motto 'Leuker kunnen we het niet maken, wel smeriger'.

De SP deelde folders uit met een mini-mars om de stakers energie te geven voor hun protest en sprak ze via afdelingsvoorzitter Sandra Beckerman toe vanaf het podium. Beckerman beschreef de problemen van de schoonmakers aan de hand van de situatie van Truus, werkzaam in het provinciehuis. 'Nadat Truus 34 jaar lang goed heeft schoongemaakt, wordt nu haar werk aanbesteed. Truus zit daardoor al een jaar in onzekerheid over haar toekomst en met het opmeten van de kamers en het vergaderen over de aanbesteding is al een veelvoud van haar maandsalaris verspild. De SP vind dit de waanzin ten top.'

Een dergelijk verhaal gaat op voor veel meer schoonmakers. Beckerman: 'Jullie zijn allemaal Truus. Maar door in actie te komen laat je zien dat je sterk bent. De SP is solidair met jullie. Hou vol, ga door en pak ze. 1 voor respect, 1 voor Truus!'