Solidair met actievoerende schoonmakers

13 januari 2012

Solidair met actievoerende schoonmakers

De schoonmakers zijn in actie ge­komen voor een CAO die getuigt van respect voor hun werk. De SP heeft zich solidair verklaard.

SP-raadslid Jimmy Dijk steunde de schoonmakers eerder al met zijn aanwezigheid bij acties. Afgelopen week heeft hij er bij de gemeente op aangedrongen dat vóór de eerstvolgende aanbesteding van het schoon­maakwerk in de gemeentelijke gebouwen met de vakbonden wordt overlegd hoe voorkomen kan worden dat het werk naar een bedrijf gaat dat heel lage kosten rekent, en vervolgens de schoon­makers een onmogelijke opdracht geeft. Dijk: 'Bij die aanbestedingen wordt te veel alleen op de prijs gelet en dat levert veel problemen op. Kijk maar naar het verzelfstandigde openbaar onderwijs in de stad: het schoon­maakbedrijf is goedkoop door­dat het de schoonmakers veel te weinig uren geeft om de scholen schoon te maken. Gevolg: schoon­makers die in hun eigen tijd wer­ken en vuile scholen. De gemeente moet dergelijke problemen in de toekomst voorkomen.'