SP: ‘Raadsenquête naar verzelfstandiging openbaar onderwijs’

31 januari 2012

SP: ‘Raadsenquête naar verzelfstandiging openbaar onderwijs’

Begin 2010 werd het openbaar onderwijs verzelfstandigd. Die verzelfstandiging bracht niet het succes dat het college van B&W de gemeenteraad voorhield. Na de verzelfstandiging is het niet meer over onderwijs gegaan, maar is er enkel nog geruzied over geld. Om die ruzie te beslechten werd de commissie Klaassen ingesteld. Klaassen presenteerde vandaag zijn rapport. Schade voor de gemeente: 11,5 miljoen euro. Duidelijk is dat er grote fouten zijn gemaakt door de gemeente. Volgens de SP moet er opheldering komen over hoe het zover heeft kunnen komen. De SP vindt een raadsenquête op zijn plaats.

De belangrijkste conclusie van Klaassen is kort, maar heftig: de gemeente heeft O2G2 onvoldoende geld meegegeven bij de verzelfstandiging en moet nu nog eens 6,861 miljoen euro betalen aan het schoolbestuur. Dat komt bovenop de 4,65 miljoen euro die al eerder nodig bleek. In totaal moet de gemeente nu een dikke 11,5 miljoen euro betalen aan het schoolbestuur van het openbaar onderwijs in Groningen.

SP-raadslid Ria Rademaker: “Dit is heel ernstig. De gemeente heeft grote fouten gemaakt bij de verzelfstandiging van het openbaar onderwijs en moet daar nu duur voor betalen. Dit roept heel veel vragen op. De belangrijkste is: hoe dit heeft kunnen gebeuren? Hoe is het mogelijk dat er bij deze verzelfstandiging zoveel grove fouten zijn gemaakt? En is het achteraf gezien wel verstandig geweest om het openbaar onderwijs te verzelfstandigen? Wat de SP betreft moet de onderste steen boven. Een raadsenquête is wat de SP betreft onvermijdbaar. Rademaker: “Een raadsenquête is een zwaar middel, maar wat mij betreft op zijn plaats gezien de grote fouten die hier zijn gemaakt.”

Rademaker hoopt dat met het onderzoek van Klaassen in ieder geval een einde komt aan het twee jaar durende getouwtrek tussen gemeente en O2G2: “O2G2 moet zich nu weer gaan richten op het onderwijs zodat er een einde komt aan de onrust voor alle betrokkenen bij het openbaar onderwijs: leerkrachten, ondersteunend personeel, leerlingen en ouders.”