'Gun kleine ondernemers ook een dag rust'

14 februari 2012

'Gun kleine ondernemers ook een dag rust'

Afgelopen week sprak de gemeenteraad over de koopzondagen. D66-wethouder Schroor stelt voor de twaalf koopzondagen die er nu zijn aan vaste dagen te binden, zodat ze gelden voor alle winkeliers die op zondag open willen zijn. En hij wil onderzoeken of het aantal koopzondagen uitgebreid kan worden. De vaste dagen is een wens die de SP al eerder gedaan heeft. In uitbreiding ziet de SP-fractie echter helemaal niets.

Vorig jaar vroeg de SP de mening van binnenstadwinkeliers over de koopzondagen. Een grote meerderheid is vóór vaste koopzondagen en maar liefst driekwart van de ondervraagde winkeliers wil geen uitbreiding van het aantal. Zij willen ook één dag in de week rust, gunnen hun personeel ook een vrije dag en ervaren dat de extra zondagopenstelling voor omzetspreiding zorgt.

SP-raadslid Jimmy Dijk gaf tijdens het raadsdebat duidelijk aan dat kleine ondernemers bij het uitbreiden van het aantal koopzondagen de dupe worden: 'Dicht zijn op zondag is eigenlijk niet mogelijk, dan verdwijnt de omzet in de kassa van grote bedrijven die wel dag en nacht open kunnen zijn'. D66 en de VVD gaven aan dat dit een punt van zorg is, maar dat zij hier geen oplossing voor zien en dat het geen verantwoordelijkheid van de gemeente is. PvdA, Stadspartij en GroenLinks hebben nog geen standpunt ingenomen over de uitbreiding van het aantal koopzondagen.