Actie tegen mosquito bij PvdA

21 maart 2012

Actie tegen mosquito bij PvdA

Donderdagavond liet ROOD, jong in de SP, de leden van de PvdA het piepkastje Mosquito ervaren. De PvdA-fractie in de gemeente wil een vergunningenstelsel voor het piepende kastje invoeren. Daardoor is het mogelijk om het kastje tegen hangjongeren in te zetten. Volgens de SP-jongeren is het middel erger dan de kwaal en moet een verbod op het kastje worden ingevoerd. Door de PvdA-leden de Mosquito vlak voor hun algemene ledenvergadering te laten ervaren, hoopt ROOD dat het onderwerp op de vergadering is aangekaart.

“Het college concludeert dat het kastje slechts incidentenbestrijding is en dat het de mensenrechten op bewegingsvrijheid van jongeren aantast. Toch wil de PvdA-fractie de Mosquito in Groningen mogelijk maken”, aldus ROOD-woordvoerder Eduard van Scheltinga. “Met deze actie hebben wij de Mosquito bij de PvdA-leden aangekaart. We hopen dat ze tijdens de ledenvergadering hun fractie ervan konden overtuigen af te zien van overlastbestrijding met de Mosquito.”

De jonge SP'ers stellen voor overlast door hangjongeren effectiever te bestrijden dan de Mosquito doet. Dat zou met jongerenwerkers kunnen. Van Scheltinga: “Echte relschoppers moeten we aanpakken met jongerenwerkers, maar de Mosquito piept alle jongeren weg. Bovendien verplaatst het probleem zich alleen maar als relschoppers ergens worden weggepiept, dat is dweilen met de kraan open.”