Jannie Visscher: 'Investeren in de leefomgeving en in werk'

4 maart 2012

Jannie Visscher: 'Investeren in de leefomgeving en in werk'

SP-wethouder Jannie Visscher oogst het vaakst bijval met de manier ze namens de gemeente sturing geeft aan het zorg- en welzijnsbeleid. Een ander onderdeel van haar portefeuille, het onderhoud van de stad, krijgt normaal pas aandacht als er klachten over zijn. Maar ook daar boekt Jannie succes.

Uit het onderzoek dat betrokken stadjers in 2011 verrichtten naar het onderhoud van de openbare ruimte blijkt dat de kwaliteitsnormen voor 89 procent gehaald worden. Dat is een lichte verbetering sinds 2010 en haalt bijna de streefwaarde van 90 procent. Bij het onderzoek, de 'schouw', is gekeken naar zaken als groen, straatmeubilair, speeltoestellen, hondenpoep en fietswrakken. 'Honderd procent voldoen aan alle normen is onhaalbaar', aldus Jannie Visscher. 'Ik wil wel dat we op 90 uitkomen en dat halen we nu bijna.'

Naast het snel aanpakken van de kleine irritaties gaat de gemeente ook fors investeren in het vervangen van grote zaken die versleten dreigen te raken. Visscher: 'Tot en met 2016 trekken we 27 miljoen euro voor vervangings-investeringen. Dat geld gaat bijvoorbeeld naar nieuwe elektriciteitskabels voor de straatverlichting, nieuwe kademuren en het vernieuwen van asfalt. Om twee redenen zijn die investeringen belangrijk: we houden de leefomgeving op orde en we scheppen werk voor heel wat mensen.'