SP: ‘Boycot duur jubileumprogramma VNG-congres’

27 maart 2012

SP: ‘Boycot duur jubileumprogramma VNG-congres’

De SP roept het college van burgemeester en wethouders op het feestelijke programma van het VNG-jubileumcongres te boycotten. Ter ere van het honderdjarige bestaan van de Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft die organisatie een uitbundig programma samengesteld. Onder andere Johan Cruijff, Freek de Jonge, Eva Jinek en Matthijs van Nieuwkerk zullen hun opwachting maken. Ook zal de Golden Earring optreden.

Het VNG-congres bestaat uit twee dagen, waarvan de eerste een feestelijk karakter heeft. De SP vraagt zich af wat dat deel van het programma toevoegt. SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar: ‘Wij zijn helemaal niet tegen een feestje maar wel als dat feestje veel geld kost en dat geld opgebracht moet worden door de gemeenschap. Bovendien is het volgens de SP een verkeerde boodschap om in tijden waarin er flink bezuinigd moet worden als gemeentebestuur flink te gaan feesten.’

VNG-voorzitter Annemarie Jorritsma (VVD) is het duidelijk niet met de SP eens. Zij vindt kritiek op het uitbundige VNG-congres ‘kleinzielig gedoe’ ook zegt ze dat er al ‘genoeg getreurd wordt dezer dagen’. Eikenaar: ‘Dat laatste klopt. Mensen die getroffen worden door bezuinigingen van het kabinet of de gemeente, hun baan kwijt raken of de kosten voor de zorg flink zien stijgen zullen daar niet vrolijker van worden. Ik vind dat begrijpelijk.’

Eikenaar wil dat het college niet deelneemt aan de feestelijke eerste dag: ‘Ik zie niet wat het toevoegt en hoe je de gemeente ermee dient om te luisteren naar de wijsheden van Johan Cruijff of een concert van de Golden Earring te bezoeken. Voor de tweede dag van het congres met onder andere de algemene ledenvergadering ligt dat heel anders. Laat nou net dat deel van het programma ook een stuk goedkoper zijn.' De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college.

De schriftelijke vragen