Manja Smits op ledenvergadering: 'vrolijk en vastberaden op naar Roemer I'

26 juni 2012

Manja Smits op ledenvergadering: 'vrolijk en vastberaden op naar Roemer I'

'Wij staan niet aan de ingang van het sprookjesbos, zoals de VVD de mensen probeert wijs te maken', hield Kamerlid Manja Smits de aanwezigen op de ledenvergadering van 26 juni voor. 'We hebben een programma met een solide financiële onderbouwing.'

SP-kamerlid Manja Smits spreekt over de komende campagne

Smits vervolgde: 'We maken wel andere keuzes dan de VVD. Wij zorgen dat iedereen kan studeren, ongeacht het inkomen van zijn ouders, wij leggen de rekening van zorg niet bij de zieken en gehandicapten en de mensen met een smalle beurs, en wij willen dat mensen kunnen werken voor een normaal loon, ook als ze minder productief zijn. Van zo'n beleid wordt premier Rutte zwetend wakker, vertelde hij afgelopen zaterdag op het VVD congres. Voor hem is solidariteit een nachtmerrie.'

Over de mogelijkheden van kabinetsdeelname van de SP na 12 september vertelde Smits dat het een rottijd wordt om te regeren. 'Er is geen geld, Europa ligt op zijn gat en veel politieke bondgenoten hebben we niet. Voor VVD en PvdA is die beroerde situatie misschien wel een reden om te zeggen laat de SP nou maar aan het stuur. Wel, als we de kans krijgen, nemen we die. En laten we zien dat een sociaal beleid ook onder moeilijke omstandigheden mogelijk is.'

De campagne zal er volgens Smits één worden van links tegen rechts, Roemer tegen Rutte, sociaal tegen liberaal. Ze riep de aanwezigen om mee te denken hoe we daar in Groningen op een leuke manier vorm aan kunnen geven. 'We hebben daarbij iedereen nodig. De omstandigheden zijn prima voor een geweldige uitslag en voor het werven van veel nieuwe leden. Nu komt het erop aan daarvan gebruik te maken. Ik reken op jullie!'

Voorafgaande aan de inspirerende woorden van Smits had de afdeling binnen een uur een nieuw bestuur gekozen en het jaarverslag over 2011, het nieuwe jaarplan en het financieel verslag goedgekeurd. Het nieuwe bestuur betekent een aanzienlijke verjonging en illustreert daarmee de snelle groei die ROOD, jongeren in de SP, momenteel doormaakt.
Als organisatiesecretaris en afdelingsvoorzitter werden respectievelijk Gijs Houtbeckers en Daan Brandenbarg gekozen. Die laatste volgt daarmee Sandra Beckerman op de afgelopen jaren afdelingsvoorzitter was en alle lof kreeg over de manier waarop ze daar invulling aan heeft gegeven.