SP: Waterbedrijf moet geen verhuiskosten in rekening brengen

17 juni 2012

SP: Waterbedrijf moet geen verhuiskosten in rekening brengen

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk is verbaasd over het in rekening brengen van verhuiskosten door het Waterbedrijf Groningen. Sinds enige tijd moeten klanten die een verhuizing doorgeven 18,50 euro betalen, geef je een verhuizing door via het internet dan moet er 8 euro worden betaald. De SP wil dat het college van Burgemeester en Wethouders als aandeelhouder van het waterbedrijf ingrijpt.

Van Gijlswijk vindt het onrechtvaardig dat er verhuiskosten in rekening worden gebracht door een nutsbedrijf: ‘Inwoners van onze stad hebben geen vrije keus een eigen waterbedrijf uit te kiezen en zelfs als ze er voor zouden kiezen hun eigen waterput te slaan, zijn ze nog altijd verplicht zaken met het waterbedrijf te doen, omdat hetzelfde bedrijf de waterschapsbelasting int. Ook bij zorgverzekeraars – dat is een wettelijke plicht – betalen mensen geen verhuiskosten. Aan de gemeente Groningen hoeven ook geen kosten te worden betaald indien er een wijziging in de gemeentelijke basisadministratie moet worden uitgevoerd.’

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld, de partij wil van het college weten of de gemeente Groningen als aandeelhouder heeft ingestemd met het in rekening brengen van verhuiskosten. Ook wil Van Gijlswijk van het college weten of het college bereid is om – eventueel met andere aandeelhouders – een beroep te doen op de Waterbedrijf Groningen om af te zien van het in rekening brengen van verhuiskosten.