Wethouder krijgt handtekeningen en zilveren landtaarnpaal

17 juni 2012

Wethouder krijgt handtekeningen en zilveren landtaarnpaal

Vrijdagmiddag overhandigden Skatebaar Groningen en ROOD, jong in de SP ongeveer 1000 handtekeningen en de Zilveren Lantaarnpaal aan de gemeente. Daarmee roepen ze de gemeente op twee skateparkjes in Groningen van verlichting te voorzien, skatepark Helperzoom en Kardinge. “Zonder verlichting kan een groot deel van de dag niet geskate worden. Jongeren willen veel buiten sporten, dan moet dat ook kunnen,” aldus ROOD-woordvoerder Eduard van Scheltinga. Voor de gelegenheid bouwden ze het Waagplein om tot een skateparkje met rails en kickers.

Eerder lieten de skaters en jonge SP'ers zien hoe een verlichte skatebaan eruit ziet. Ze verlichtten in de avonduren de baan van Helperzoom met kaarsen en fakkels. De skaters lieten hun trucs zien. Tijdens deze actie spraken ze ook met buurtbewoners. “Een aantal bewoners was bezorgd dat verlichting van de baan hangjongeren aantrekt. Daarom willen we een tijdslot op de verlichting, zodat de baan na 22.00 weer donker is,” aldus Van Scheltinga.

Met het overhandigen van de handtekeningen hopen de skaters en de SP-jongeren hun actie af te sluiten. Hun acties ontstonden uit een groepje skaters die op het Waagplein vaak werden weggestuurd door politie of cafébazen. Ze waren daar niet zonder reden. “Een half jaar geleden werden de Groninger skateparkjes niet onderhouden. Vanwege bladeren en takken kon op de banen meestal niet geskate worden. Daarnaast vielen de skaters over het ontbreken van licht, waardoor je een groot deel van de dag niet kan skaten. De banen zijn tegenwoordig schoon, nu nog verlichting,” aldus Van Scheltinga.