'Roemer in Groningen populair als mogelijke premier'

10 juli 2012

'Roemer in Groningen populair als mogelijke premier'

'Anders dan VVD'er Mark Rutte vinden heel veel Groningers het absoluut géén nachtmerrie als Emile Roemer na 12 september premier wordt'. Dat concludeert de kersverse Groningse SP-afdelingsvoozitter Daan Brandenbarg uit de reacties die hij en de andere SP'ers afgelopen zaterdag in het stadscentrum kregen.

'Is het een nachtmerrie of een hoopvolle gedachte als Roemer in het Torentje komt, de werkkamer van de minister-president', was de vraag die de voorbijgangers op de Grote Markt voorgelegd kregen. Brandenbarg: 'Heel veel mensen vertelden véél liever onze Emile als premier te hebben dan dan Mark Rutte'.

De folder die de SP'ers samen met een rolletje snoepjes uitdeelden, haakte in de opmerking van Rutte dat hij zwetend wakker wordt uit zijn nachtmerrie dat Roemer hem opvolgt. 'Sociaal als we zijn, hebben we Rutte al stevige slaappillen aangeboden. Voor u hebben we deze neppillen. Want voor u is het vast géén nachtmerrie als de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, als de ménsen en niet de winst voorop staat in de zorg en als er eerlijk betaald werk is voor mensen die het zelf niet redden op de arbeidsmarkt.'