Coalitieonderhandelingen vandaag van start

9 oktober 2012

Coalitieonderhandelingen vandaag van start

De SP gaat met D66, CDA, VVD en PvdA onderhandelen over de vorming van een nieuw college. Dat is duidelijk geworden in het gemeenteraadsdebat gisterenavond over het rapport van informateur Kruithof. Het vorige college viel nadat de wethouders van PvdA en GroenLinks twee week geleden hun ontslag indienden omdat SP en D66 de steun aan de tram introkken.

SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar blikte in het debat kort terug: "De SP heeft 12 dagen geleden samen met D66 haar steun aan de tram ingetrokken. Dat was onvermijdelijk gezien de financiƫle situatie waarin de stad zich bevind. Het was een welbewuste en goed overwogen keuze. Wij vonden en vinden dat het niet verantwoord is om door te gaan met de aanleg van de tram. Simpel gezegd: we hebben het geld nodig om de stad financieel gezond te maken en belangrijke voorzieningen in stand te houden."

Eikenaar zei dat hem dwars zit wat er de afgelopen tijd is gebeurd: "Wij hebben maandenlang pogingen gedaan om aan te geven waarom wij vonden dat de aanleg van de tram niet haalbaar is. Dat is tot mijn spijt genegeerd en dat heeft uiteindelijk geleid tot het opstappen van drie wethouders en nu de vorming van een nieuw college."Sommigen zeiden dat ze het besluit om de tram niet meer te steunen niet zagen aankomen. Daarover sprak Eikenaar zijn verbazing uit. Eikenaar: "In juli heeft de SP een motie gesteund waarin duidelijk werd gesteld dat wanneer er geen extra geld beschikbaar kwam de tram niet haalbaar zou zijn. Dat geld kwam er niet. Het is opmerkelijk dat sommigen verbaasd zijn als een politicus woord houdt."

Het is volgens Eikenaar nu zaak om zo snel mogelijk een stabiel college te vormen: "Natuurlijk moeten we elkaar eerst nog diep in de ogen kijken, zaken uitspreken en het er over eens worden dat we voortaan op een open en eerlijke manier met elkaar om moeten gaan. Maar daarna is het onze opdracht om op korte termijn een coalitie te vormen. Deze stad heeft snel een stabiel college nodig. Daarom pleiten wij ook voor een kort programma waarin we de essentiƫle afspraken maken, bespiegelingen en vergezichten zijn wat mij betreft overbodig. Dat in dat programma geen tram meer voorkomt dat is wat mij betreft een open deur."

Vandaag gaan de fractievoorzitters van D66, CDA, VVD, PvdA en SP meteen om tafel om te spreken over de vorming van een nieuwe coalitie.