Ledenvergadering stemt in met deelname nieuw college van B en W

31 oktober 2012

Ledenvergadering stemt in met deelname nieuw college van B en W

Na veel vragen en opmerkingen van de aanwezigen en uitgebreide antwoorden van fractievoorzitter Eelco Eikenaar en wethouder Jannie Visscher stemde de ledenvergadering op 30 oktober in met deelname van de SP aan een stadsbestuur met PvdA, VVD, D66 en CDA.

Waarom definitief stoppen met de tram, welke alternatieven zijn er om de stad bereikbaar te houden en wat bespaart de gemeente door de tram te schappen?, waren enkele van de vele vragen die gesteld werden op de ledenvergadering. Ook wilden de aanwezigen uitleg over de hernieuwde samenwerking met de PvdA en over de keuze voor een coalitie met VVD en CDA, en waren er vragen over het collegeakkoord.

Vertrouwen in nieuw college
Visscher en Eikenaar vertelden over de uiterst vervelende discussies in de maanden die voorafgingen aan het besluit van SP en D66 om de tram niet langer te steunen en legden uit dat doorgaan met de tram zou betekenen dat er in de toekomst heel hard gesneden zou moeten worden in belangrijke voorzieningen. Vertrouwen in het nieuwe college is er, legden de wethouder en de fractievoorzitter uit, op basis van de prima sfeer waarin de onderhandelingen verliepen. "Maar natuurlijk moesten we met de PvdA wel een aantal zaken uitpraten."

Het collegeprogram betekent volgens Eikenaar vooral dat het bestaande beleid wordt voortgezet, met als grootste wijziging dat de noodzakelijke aanvulling van het weerstandsvermogen nu gehaald wordt uit de tramgelden.

"Mooie portefeuille"
In het nieuwe college blijft Jannie Visscher wethouder namens de SP. In haar portefeuille houdt ze zorg, welzijn, emancipatie en integratie en krijgt ze ook sociale wijkvernieuwing en jeugdbeleid. Meer dan voorheen kan ze daardoor allerlei voorzieningen in de wijken heel goed aan elkaar knopen.

Het nieuwe college telt zes wethouders, één meer dan het oude. "Maar die zes verdienen samen evenveel als de vijf in het oude college", legde Visscher uit. "In deze tijd van bezuinigingen gaan we niet de kosten van het bestuur verhogen."

Unanieme instemming
Na de uitleg volgde de stemming: unaniem vonden de aanwezige leden dat deelname aan het college een goed besluit is. Verder gaven ze het afdelingsbestuur en de raadfractie de opdracht om snel aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een strategie voor de anderhalf jaar tot aan de eerstvolgende raadsverkiezingen.