Tevredenheid bij fractie en bestuur over collegeakkoord

26 oktober 2012

Tevredenheid bij fractie en bestuur over collegeakkoord

De onderhandelaars van D66, VVD, PvdA, CDA en SP zijn eruit: er ligt een akkoord voor een nieuw te vormen college waarin de vijf partijen zitting nemen. De SP legt het akkoord dinsdagavond 30 oktober met een positief advies ter goedkeuring voor aan haar ledenvergadering.

SP-fractievoorzitter Eelco Eeikenaar is 'zeer tevreden' met het bereikte akkoord. 'Het belangrijkste is dat we de noodzakelijke aanvulling van het weerstandvermogen nu halen uit de tramgelden. Als de tramplannen níet gesneuveld waren, had de gemeente hard moeten snijden in belangrijke voorzieningen. Nu hoeft er veel minder bezuinigd te worden. Ik zie het akkoord als een bevestiging van de keuze die we gemaakt hebben om de tram niet langer te steunen.'

In het nieuwe college blijf Jannie Visscher wethouder namens de SP. Volgens Eikenaar doet ze dat met een heel mooie portefeuille: 'Jannie houdt onder andere zorg, welzijn, emancipatie en integratie en gaat vanaf volgende week ook over sociale wijkvernieuwing en jeugdbeleid. Ze kan nu allerlei voorzieningen in de wijken heel goed aan elkaar knopen, en zal daar zeker uitstekend werk van maken.'

Eikenaar beseft dat het nieuwe college voor grote uitdagingen staat: 'Ook zonder de uitgaven aan de tram ligt er een zware financiële opgave, wat er de afgelopen maand is gebeurd, heeft het imago van de politiek bepaald niet verbeterd en we moeten dringend aan de slag met het verbeteren van de relatie met de provincie en de regio.'

Het akkoord wordt op dinsdag 30 oktober met een positief advies voorgelegd aan de leden, op een ledenvergadering vanaf 19.30 uur in het SP-kantoor aan de Nieuwe Boteringestraat 74. Op die vergadering leggen bestuur, wethouder en fractie ook verantwoording af over hun optreden in de afgelopen periode.

Bekijk hier het volledige collegeakkoord en de portefeuilleverdeling:

> Coalitieakkoord
> Persbericht gemeente en portefeuilleverdeling