Bronzen kinderschoenen van SP voor wethouder Istha

3 december 2012

Bronzen kinderschoenen van SP voor wethouder Istha

Maandag 3 december heeft de SP afdeling Groningen een paar bronzen kinderschoenen aangeboden aan wethouder Dig Istha. De schoenen staan symbool voor het grote aantal kinderen dat in Groningen in armoede opgroeit. De SP wil dat het college meer doet om armoede onder kinderen tegen te gaan.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk: "Wethouder Istha is net nieuw in Groningen en heeft inmiddels kunnen zien dat het armoedebeleid in de stad goed is. Maar het moet beter: al jaren groeit 1 op de 7 kinderen in Groningen in armoede op. Zij kunnen niet iedere dag een gezonde maaltijd eten, maken geen uitstapjes en moeten verjaardagsfeestjes afzeggen omdat ze geen cadeautje mee kunnen brengen. Ook een volksfeest als Sinterklaas gaat aan veel kinderen voorbij, hun schoentje blijft helaas leeg."

Vooral kinderen van eenoudergezinnen leven vaak in armoede. Toch wil het kabinet van VVD en PvdA zowel de bijstand als de kinderbijslag verlagen, waardoor volgens berekeningen van het NIBUD het besteedbaar inkomen van een éénoudergezin met een uitkering de komende jaren met ruim 5 procent daalt. Van Gijlswijk: "We protesteren daartegen in Den Haag, waar we op 5 december duizenden lege kinderschoenen op het Plein voor de Tweede Kamer neerzetten. We willen dat het Groningse college alles uit kast haalt om juist die eenoudergezinnen te helpen. Met extra inzet om ze aan werk te helpen, met meer mogelijkheden voor het volgen van een studie en met het financieren van voorzieningen als het jeugdsportfonds en stichting Leergeld. We willen een plan van aanpak waarin alle mogelijkheden op een rij staan om de armoede onder kinderen terug te dringen."