Mosquito blijft ongewenst

13 december 2012

Mosquito blijft ongewenst

Sinds enige tijd hangt er bij een wooncomplex aan de Schoolhom een mosquito. De mosquito is een apparaat om overlastgevende jongeren te verjagen door middel van een hoge pieptoon. Het geluid van de mosquito is voor diegene die het geluid ervan kan horen irritant en pijnlijk aan de oren.

Mosquito

Uit een enquête die de SP onder bewoners aan de Schoolhom hield, blijkt dat er sprake is van een groep hangjongeren. Om die reden heeft woningcorporatie Patrimonium de mosquito opgehangen. Bewoners van het complex aan de Schoolholm reageren wisselend. Een deel van de bewoners vindt dat er voor de jongeren in de buurt weinig te doen is en hebben begrip voor het rondhangen.

Rosita
Volgens de geënquêteerde bewoners heeft Patrimonium over het ophangen van de mosquito afspraken met de gemeente gemaakt. Dat was aanleiding voor SP-raadslid Rosita van Gijlswijk om over die vermeende afspraken opheldering aan burgemeester Rehwinkel te vragen. "Een mosquito mag op particuliere grond worden opgehangen, maar mag in de openbare ruimte niet te horen zijn. De overburen van het complex aan de Schoolholm hebben wel degelijk last van het apparaat, zij kunnen het irritante piepgeluid horen, hun bezoek en huisdieren ook", aldus Van Gijlswijk.

Op last van de gemeente zijn eerder na aandringen van de SP een tweetal mosquito's bij het Allendeplein in de Hoornsemeer weggehaald, omdat de inzet van de apparaten door het ontbreken van een gemeentelijke verordening, illegaal blijkt te zijn. En op aanwijzing van de gemeente is de mosquito bij de Nassauschool uitgezet.
Met steun van de SP en andere raadsfracties wilde Rehwinkel begin dit jaar in de algemene plaatselijke verordening een verbod voor het ophangen van mosquito's regelen. Rosita van Gijlswijk: "Wij waren heel blij met dat voorstel. Met een verbod had de gemeente makkelijker kunnen handhaven en zou men worden gedwongen middelen als bijvoorbeeld jongerenwerk in te zetten. Maar een meerderheid van de raadsfracties wilden een vergunningenstelsel en zouden daarvoor een initiatiefvoorstel indienen."

Dat initiatiefvoorstel is er nog niet. Van Gijlswijk wilde van Rehwinkel weten of het college van burgemeester en wethouders het ophangen van een mosquito nog steeds een onsympathiek middel vindt dat geen structurele oplossing biedt voor jongerenoverlast. Van Gijlswijk: "Gelukkig bevestigde de burgemeester het eerdere standpunt van het college. Hij gaat nu contact opnemen met Patrimonium en de situatie in kaart brengen".