Op initiatief van SP: 10.000 euro voor Resto VanHarte

13 december 2012

Op initiatief van SP: 10.000 euro voor Resto VanHarte

Resto VanHarteBuurtrestaurant Resto VanHarte dreigt per 1 januari a.s. de deuren te moeten sluiten. Het werk van Resto VanHarte is afhankelijk van bijdragen van donateurs en bedrijven en van subsidies van fondsen. Het werven van financiƫle bijdragen is lastig vanwege de economische situatie. Op aandringen van SP-raadslid Rosita van Gijlswijk gaat de gemeente Groningen Resto VanHarte het komend jaar met 10.000 euro steunen.

"In Groningen zijn er twee buurtrestaurants waar buurtbewoners eens per week kunnen aanschuiven voor een goedkope maaltijd. Het doel is om mensen uit hun sociaal isolement te halen. Daarnaast draaien de buurtrestaurants voor een groot deel op vrijwilligers. Voor de SP is Resto VanHarte een belangrijke sociale voorziening in de stad", aldus Van Gijlswijk.

Van Gijlswijk drong gister tijdens een debat in de commissie over het lokale armoedebeleid aan op financiƫe steun voor Resto VanHarte. "Die gaat er komen, wethouder Istha van sociale zaken heeft ons voorstel om Resto VanHarte te steunen met enthousiasme overgenomen."