Voorlopig geen subsidie voedselbank

21 december 2012

Voorlopig geen subsidie voedselbank

Gister besprak de gemeenteraad het armoedebeleid voor de komende jaren. Onderdeel van dat beleid is een voorstel van het college van burgemeester en wethouders om de Groningse Voedselbank de komende twee jaar met zestig duizend euro per jaar te subsidiëren. Samen met een groot aantal raadsfracties diende de SP een voorstel in om de besluitvorming over de subsidie uit te stellen.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk geeft uitleg over het besluit: “De SP waardeert het goede en nobele werk van de honderden vrijwilligers van voedselbanken in Nederland. Zij pakken op wat door falend overheidsbeleid wordt nagelaten. Voor een rijk land als Nederland is het natuurlijk beschamend dat voedselbanken nodig zijn. Vorige week heb ik wethouder Istha gevraagd naar de exacte financiële situatie van de voedselbank. Dat antwoord zouden we tijdens de raadsvergadering van gisteren krijgen”.

Uit contacten die de SP met de voedselbank heeft blijkt dat er geen acute financiële problemen zijn. Van Gijlswijk: “Zelfs de gestegen brandstofkosten en energielasten -reden voor de wethouder om de subsidie voor te stellen- blijken wel mee te vallen en binnen de exploitatie op te vangen. Wel heeft de voedselbank direct behoefte aan koel- en vriescellen en ze moeten op redelijk korte termijn verhuizen. Dat is een aanslag op de financiën”.

Het college zal de SP bij het oplossen van acute financiële problemen bij de voedselbank altijd aan haar zijde vinden. Wethouder Istha kon de SP-fractie er niet van overtuigen dat er op dit moment acute financiële problemen zijn. “Daarom hebben wij voorgesteld dat het college de financiële situatie zwart op wit zet, zodat we in januari een afgewogen oordeel kunnen vormen en kunnen besluiten. Ondertussen hebben we afgesproken dat de zestig duizend euro in principe op de gemeentelijke bankrekening blijft staan met de bestemming 'subsidie voedselbank 2013' ”, aldus Van Gijlswijk.

Istha verdedigde het voorstel van het college door te verwijzen naar de kleine reserve die de voedselbank heeft. Die reserve raakt op als er een beroep op moet worden gedaan. Van Gijlswijk: “Nog nooit heeft de gemeente in de situatie van “voor het geval dat” bij voorbaat subsidies aan organisaties verstrekt. Mocht de voedselbank het geld echt nodig hebben om haar werk voort tezetten dan zullen wij uiteraard instemmen met het voorstel om de voedselbank te subsidieren. Is dat
niet het geval dan zetten wij het geld liever op een andere manier in om de armoede te bestrijden”.