Kabinet draait sociale huisvesting de nek om

19 februari 2013

Kabinet draait sociale huisvesting de nek om

Volgens de SP hebben de huurplannen uit het akkoord van de gelegenheidscoalitie van VVD, PvdA, D66, CU en SGP een vernietigende uitwerking op de huurders en de sociale huisvesting. Om dat uit te beelden stond de SP komende dinsdag op de kop van de Vismarkt met een levensgrote versie van het gezelschapsspel STEF STUNTPILOOT. Hierbij is Stef Blok (Minister voor Wonen) de brokkenpiloot de sociale huursector afbreekt.

Het huurakkoord dat afgelopen week is afgesloten betekent dat lage- en middeninkomens hun huren zien stijgen met 6,5 procent. De woningbouwcorporaties zullen meer huurwoningen moeten verkopen en de heffing voor corporaties wordt amper verlaagd. Daarom zijn volgens de SP de huurders de dupe van dit akkoord.

Door de verhuurdersheffing wordt het voor woningbouwcorporaties onmogelijk om nog te investeren. En dat gaan we in Groningen merken. “Door de broodnodige plannen voor jongerenhuisvesting is al een streep gezet. Plannen voor renovatie worden op zijn best op de lange baan geschoven.” aldus de Groningse SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk.

De leefbaarheid in de Groningse wijken is de afgelopen jaren duidelijk verbeterd, blijkt uit allerlei metingen. Onder andere dankzij het geld dat gemeente en corporaties daarin gestoken hebben. Nieuwe afspraken die in 2014 moeten worden gemaakt, tussen de gemeente en woningbouwcorporaties, over het voortzetten ervan leefbaarheid in wijken komen enorm onder druk te staan.

Om de mening van huurders in Groningen in kaart te brengen start de SP daarom een huurdersenquête. Deze enquête is in te vullen via de landelijke SP-site.

SP.nl/huren
Het opiniestuk in het Dagblad van het Noorden van 18 februari