Thema-avond jeugdzorg: “Hoe gaan we verder en met welk geld?”

11 juni 2013

Thema-avond jeugdzorg: “Hoe gaan we verder en met welk geld?”

Afgelopen vrijdag spraken SP-leden en andere geïnteresseerden met wethouder Jannie Visscher, jeugdzorgmedewerker Linda Visser en ervaringsdeskundige Yvonne Kuiper over jeugdzorg. Er werd levendig gesproken over ervaringen met jeugdzorg. Ook werden zorgen geuit over de aanstaande overheveling van jeugdzorg van provincies naar gemeentes.

Volgens wethouder Jannie Visscher is het op zich een kans dat de gemeente straks de regie over jeugdzorg krijgt. “Gemeentes kunnen zorg dichter bij mensen organiseren, in wijken en buurten. Ik hoor nu verhalen van mensen die geen tijd hebben om boodschappen te doen, omdat ze zoveel hulpverleners over de vloer hebben. Aan dat langs elkaar heen werken kan de gemeente een eind maken, maar dan moet de regering niet flink korten op het budget zoals ze nu van plan is.”

Ook jeugdzorgmedewerker Linda Visser uitte haar zorgen op dit punt. Door de grote onzekerheid die gepaard gaat met de overheveling worden nu al contracten niet meer verlengd bij instellingen, of kijken collega's naar andere banen. “Dat is enorm zonde, de meeste kennis over goede zorg zit bij de medewerkers. Daar moet snel duidelijkheid voor komen.”

Veel indruk maakte het verhaal van Yvonne Kuiper over haar dochter. Bureau jeugdzorg maakte een probleemanalyse van de situatie zonder daadwerkelijk met het kind te spreken. Hier wordt ze nog steeds door achtervolgd. Volgens Linda Visser is dit herkenbaar: “Bureau jeugdzorg indiceert in een uurtje, dat is veel te kort. Dat komt met name doordat er nu al te weinig mankracht is.” Aan al deze indicatiekantoren wil wethouder Visscher straks een einde maken: “Er moeten straks hulpverleners in buurten zijn die weten wat er speelt en de tijd hebben om een goede analyse van problemen te maken.”