Bevlogen zorgavond in Bedum

28 augustus 2013

Bevlogen zorgavond in Bedum

De door de SP Bedum georganiseerde zorgavond werd een groot succes. In een overvolle zaal gingen ruim 70 betrokkenen met elkaar in debat over de toekomst van de zorg. Daarover bestaan in Bedum grote zorgen.

In het forum zaten Jos de Blok (directeur Buurtzorg Nederland), Esther Liefers (divisiemanager van Stichting Noorderbrug) en SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten. Zij vrezen de heftige bezuinigingen van het kabinet. Die betekenen volgens hen een grote sociale afbraak in de samenleving. Maar het bleef niet bij deze zorgen, er kwamen ook alternatieven op tafel.

Jos de Blok hekelt met name de wildgroei aan managers en grootverdieners. Als directeur van een organisatie met ruim 7000 medewerkers, en geen managers, gaat hij nog regelmatig zelf de buurt in om te verzorgen. “De jongens en meiden van de werkvloer weten het beste welke zorg bij welke mensen past. De wijkverpleegkundige kent die mensen en heeft geen manager nodig om te vertellen wat goede en foute zorg is.’’

Esther Liefers sprak met bewondering over de aanpak van Buurtzorg. “Ook bij de Noorderbrug proberen we steeds meer die kant op te gaan. We moeten vertrouwen hebben in onze mensen, zij zijn deskundig en voldoende gekwalificeerd. Iets wat helaas steeds meer onder druk staat.” De Blok is in gesprek met Staatsecretaris van Rijn over zijn alternatieven.

Renske Leijten dicht hem goede kansen toe. “Ik ga in ieder geval mijn best doen voor deze manier van zorg. Het is socialer, goedkoper en beter voor de medewerkers en voor wie zij verzorgen. Dit moeten we gewoon zo gaan doen.”

De aanwezige mensen in de zaal deden actief mee. Zo spraken de verantwoordelijk wethouder van Bedum (“Wij gaan met de plannen aan de slag. Wij hebben geen keus”), een regiobestuurder van de vakbond (“Waarom pikken we deze plannen? Waarom komen de gemeenten niet in opstand?”) en een medewerker van Noorderbrug (“Geef ons de ruimte en het vertrouwen om met nieuwe ideeën te komen”), de zaal toe. Daarmee werd het een avond met grote zorgen over de zorg in Bedum en Nederland, maar ook met hoopvolle alternatieven en bevlogen sprekers in het forum en de zaal.

John Hazenberg van de SP Bedum is zeer tevreden over het verloop van de avond. “Een volle bak en een pakkende inhoud, daar doen we het voor. We zijn sinds kort aan de weg aan het timmeren. Zo hadden we een grote actie rondom de vrachtwagens door het dorp, staan we vaak op straat en organiseren we ook dit soort avonden. Daarmee hopen we dat Bedum ons leert kennen als een actieve club mensen waar ze zich bij willen aansluiten, zodat we Bedum met hen socialer kunnen maken.”