Nominaties Huisjesmelker van het Jaar bekend

23 november 2013

Nominaties Huisjesmelker van het Jaar bekend

ROOD, jong in de SP maakte vrijdag 22 november samen met huurders de nominaties bekend voor de jaarlijkse 'Huisjesmelker van het jaar'-verkiezing. De drie huisbazen uit Groningen zijn Joke Kuipers, Jan Lubbers en Wim de Vries.

Zij maken kans op de titel 'slechtste huisbaas van het jaar'. ROOD-woordvoerder Mechteld van Duin: “Jaarlijks organiseert ROOD deze verkiezing om de woningnood in Nederland aan de kaak te stellen. Huisbazen hebben hierdoor een positie waarvanuit ze jonge huurders uitbuiten. Dit moet veranderen!”

Een aantal maanden geleden begon ROOD Groningen een onderzoek naar huisbazen in de stad. Samen met de huurders gingen de SP-jongeren bij studentenhuizen langs om te horen wat huurders van hun huisbaas vinden.

Van Duin: “De klachten over deze genomineerde huisbazen gaan verder dan buitensporige huurprijzen en schimmel in de douche. Zo zorgde een al jarenlang afgekeurde cv-ketel voor een ernstig koolstofmonoxide-lek. Een andere huisbaas liet een huurder in een klein schuurtje zonder verwarming overwinteren. De huurder moest hier wel zo'n 140 euro per maand voor betalen.”

Ondanks de angst voor eventuele acties nomineerden huurders hun (ex-)huisbaas in een reportage van OOG TV. In januari benoemt ROOD de 'Huisjesmelker van het jaar'. Deze wordt gekozen uit huisbazen die in heel Nederland door huurders zijn genomineerd.