2014: Kiezen voor Solidariteit

8 januari 2014

2014: Kiezen voor Solidariteit

Afgelopen zondag kwamen de leden van de SP-afdeling Groningen bijeen voor de nieuwjaarsbijeenkomst. Om het jaar 2013 af te sluiten, maar vooral om het jaar 2014 in te luiden. SP-lijsttrekker Jimmy Dijk maakte in zijn toespraak duidelijk dat de SP kiest voor solidariteit.

Dijk gaf aan dat de komende gemeenteraadsverkiezing de eerste mogelijkheid is voor mensen om af te rekenen met het kabinet van VVD en PvdA. Huurders, mensen die hun baan zijn verloren en mensen die afhankelijk zijn van (jeugd)zorg worden door het kabinetsbeleid gedupeerd. Tegen dit Haagse afbraakbeleid is flink verzet nodig. Volgens SP-lijsttrekker Dijk draait het om deze zaken bij de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart.

"Kiezen we voor meer concurrentie of meer solidariteit. De SP maakt een duidelijke keuze: voor solidariteit!"

Juist de overheid moet werken aan solidariteit. Dijk gaf aan genoeg te hebben van partijen zoals de VVD, D66 en het CDA, die blijven pleiten voor een kleinere overheid, meer privatiseren en het afstoten van taken. De SP stel hier tegenover dat de overheid meer solidariteit moet organiseren. Bijvoorbeeld door te stoppen met aanbesteden van schoonmaak van gemeentelijke diensten en schoolgebouwen.

“Het schoonmaken van je gebouwen hoort er gewoon bij. Deze schoonmakers horen gewoon ook bij de gemeente. Ook dat is solidariteit.”

Aldus Dijk. Tot slot richtte de SP-lijsttrekker zijn pijlen op het onduidelijke verhaal van de PvdA. In het kabinet breken ze samen met de VVD de samenleving af. Maar lokaal lijkt de PvdA zich als links en sociaal te willen profileren. Dijk:

"Juist in Groningen laten we zien dat een grote SP de PvdA links houdt. Daarom: stem op het origineel, de SP."