SP gaat op eigen kracht verkiezingen in

16 januari 2014

SP gaat op eigen kracht verkiezingen in

De SP Groningen gaat komende verkiezingen geen lijstverbinding aan met de PvdA en GroenLinks. Deze verkiezingen staan volledig in het teken van de solidariteit. De PvdA voert in het kabintet rechts afbraakbeleid uit en breekt daarmee de solidariteit af. De SP vindt het daarom ongeloofwaardig tegenover SP-stemmers om een lijstverbinding aan te gaan.

Door deel te nemen aan dit kabinet breekt de PvdA met het woonakkoord de volkshuisvesting af. Met de participatiewet kleden ze de bijstand uit en worden mensen de armoede ingejaagd. Door fors te bezuinigen op de zorg, jeugdzorg en toeleiding naar werk, werkt deze partij mee aan de afbraak van de solidariteit.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 koos de SP wel voor een lijstverbinding. Toen was er sprake van een links college dat na de verkiezingen door wilde. Sinds het vertrek van GroenLinks uit het college vanwege het afblazen van de tram, is er geen links college meer en dus ook geen sprake van voortzetting daarvan. Nu is er geen links college meer en dus ook geen sprake van voortzetting daarvan. De SP kiest er voor om op eigen kracht de verkiezingen in te gaan met als doel het organiseren van solidariteit. Lijsttrekker Jimmy Dijk:

"Wij zetten ons graag met iedereen in voor solidariteit en tegen het neoliberale beleid van deze regering. Dan is een lijstverbinding aangaan met de PvdA ongeloofwaardig."