SP werkt aan zwartboek Westindische Kade

12 februari 2014

SP werkt aan zwartboek Westindische Kade

De SP werkt aan een zwartboek over de huurwoningen van Lefier aan de Westindische Kade. Bewoners kwamen bij de SP met klachten over het onderhoud van hun woningen. De SP is deze klachten aan het bundelen in een zwartboek. Hierbij wordt fotomateriaal verzameld om de klachten letterlijk goed in beeld te krijgen.

Uit een enquête van de SP onder huurders kwamen concrete klachten over tocht, gebrek aan isolatie, muizen en vocht- en schimmelplekken naar voren. Eerst zouden de woningen volgens Lefier binnen 5 jaar gesloopt worden, waardoor renovatie niet noodzakelijk zou zijn. Onlangs hebben de bewoners te horen gekregen dat er de komende 15 jaar geen sloop zal plaatsvinden.

"Het is onverantwoord om bewoners hier zo nog 15 jaar te laten wonen. Lefier kan en mag deze mensen niet in de kou laten staan"

aldus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk.

De woningen aan de West-Indische Kade zijn tussen 1947 en 1953 gebouwd in opdracht van de voormalige Groningse woningbouwstichting Volkshuisvesting (nu woningbouwcorporatie Lefier). De verhuurdersheffing die dit kabinet de woningbouwcorporaties oplegt, zorgt ervoor dat Lefier geen geld heeft voor nieuwbouw. Dijk:

"Dat is te begrijpen, maar dit betekent wel dat Lefier gewoon voor goed onderhoud moet zorgen."

Woont u zelf ook aan de Westindische Kade en wilt u uw verhaal of foto's in het zwartboek? Dat kan! (Eventueel anoniem) Mail deze week naar jimmydijk@raad.groningen.nl.