SP-fractie stelt vragen over opjagen Stadsnomaden

29 mei 2014

SP-fractie stelt vragen over opjagen Stadsnomaden

De gemeenteraadsfractie heeft aan het college van burgemeester en wethouders vragen gesteld over het opjagen van de Stadsnomaden. De SP pleit voor het beschikbaar stellen van ongebruikte gemeentelijke grond om het stelselmatig dwingen tot verhuizen te voorkomen.

Groningen kent net als andere grote steden een aantal inwoners die op alternatieve wijze zichzelf van onderdak voorzien. Sinds twee jaar trekt een groep van hen van terrein naar terrein. Telkens weer worden ze gedwongen te verhuizen omdat de eigenaar van het terrein hen daar niet duldt. De SP wil dat dit opjaagbeleid stopt. Raadslid Wim Koks:

“Het is van alle tijden dat groepen mensen zich niet willen voegen in het “normale” wonen. Roma, Sinti, woonwagenbewoners, krakers en, sinds enkele tientallen jaren, stadsnomaden. Het wordt tijd dat de gemeente ook voor deze groep Stadjers voorzieningen treft.”

De SP erkent dat een aantal mensen in de stad er voor kiezen anders te wonen dan de overgrote meerderheid en vindt dat de gemeente elementaire voorzieningen beschikbaar moet stellen, zoals aansluiting op de waterleiding en het riool.

“Geef hen daarvoor de ruimte, ook omdat anders de kans bestaat dat deze mensen zich nog verder terugtrekken uit de samenleving. De gemeente heeft braakliggend terrein genoeg zodat, zonder overlast risico’s voor omwonenden, een dergelijke groep voor een aantal jaren daar kan verblijven.” aldus Koks.