College laat oren hangen naar grote winkelketens

30 oktober 2014

College laat oren hangen naar grote winkelketens

Foto: Bram Hulzebos, dichtbij.nl

Het stadsbestuur heeft besloten om vanaf december alle winkels iedere zondag geopend mogen zijn. Dit besluit werd genomen ondanks veel ongenoegen hierover onder winkelpersoneel en kleine ondernemers. SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk trok fel van leer en begrijpt niet dat partijen als D66, PvdA, VVD en GroenLinks dit voorstel zonder overleg met kleine ondernemers erdoor drukken.

De discussie over de uitbreiding van het aantal koopzondagen speelt al erg lang. Vooral grote winkelketens geven aan dat zij graag iedere zondag open willen. Kleine ondernemers geven aan dat zij ook één dag rust in de week willen en niet 7 dagen in de week open kunnen zijn. Daarbij geven zij aan dat wanneer ze niet open gaan, hun omzet verdwijnt in de kassa van de grote winkelketens.

Uit een onderzoek van winkeliers zelf onder 286 binnenwinkeliers kwam naar voren dat 255 winkeliers tegen de uitbreiding van het aantal koopzondagen zijn.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk bood symbolisch de PvdA een paar konijnenoren aan zodat ze in de toekomst niet meer hun oren laten hangen naar de mening van het groot kapitaal.

“Vooral van de PvdA verwacht je toch dat ze luisteren naar de belangen van werknemers en kleine winkeliers, en niet hun oren laten hangen naar de jongens van het grootkapitaal”, aldus Dijk.