Succes na 7 jaar: de Steenhouwerskade

28 november 2014

Succes na 7 jaar: de Steenhouwerskade

Zeven jaar na dato is een actie van ROOD, Jong in de SP alsnog succesvol. In 2007 kraakte de SP-jongeren samen met kamerloze studenten een leegstaand kantoorpand. Nu komen in het kantoorpand aan de Steenhouwerskade honderden jongeren te wonen.

In samenwerking met de Groninger Studentenbond en Dwars bracht ROOD bijna honderd jongeren bijeen om de leegstand van kantoorpanden ten tijde van hoge woningnood aan de kaak te stellen. Samen met hen werd het pand, zonder toestemming van de eigenaar, in gebruik genomen en geschikt gemaakt voor bewoning door de studenten. Bestuurslid Aldo Schelvis, destijds namens ROOD een van de organisatoren van de kraak:

“Het was een geweldige actie. We hebben honderd jongeren geholpen om zelf het heft in handen te nemen en te laten zien dat een woning voor iedereen belangrijker is dan winsten voor vastgoedspeculanten.”

De jongeren hebben uiteindelijk een jaar als nette krakers in het pand gewoond. Gedurende die tijd zijn er vele culturele initiatieven ontplooid, zoals het huisvesten van de expositie Audio Office en de Happietaria.

“Dat er nu definitief jongeren in het pand gaan wonen is natuurlijk fantastisch. Ik ben blij dat het pand aan de Steenhouwerskade wordt verbouwd en ik weet zeker dat onze actie uit 2007 daar aan heeft bijgedragen.