SP-clowns voeren actie tegen overstapcircus

23 december 2014

SP-clowns voeren actie tegen overstapcircus

Dinsdag voerde de SP-afdeling Groningen op ludieke wijze actie tegen het jaarlijkse overstapcircus met de zorgverzekeringen. Clowns van verschillende zorgverzekeraars deden op de Vismarkt een laatste poging om mensen over te laten stappen. De SP wil hiermee de absurditeit van het jaarlijkse overstapcircus uitbeelden.

“Zorgverzekeraars geven jaarlijks 500 miljoen euro zorggeld uit aan het werven en binden van klanten. Dat circus moet stoppen door de commerciële zorgverzekeraars af te schaffen een publieke basisverzekering in te voeren” aldus SP-afdelingsvoorzitter Daan Brandenbarg.

Nederland telt 9 zorgverzekeraars die in totaal zo’n 40 verschillende verzekeringen aanbieden. Brandenbarg:

“Deze paar verzekeraars hebben een circus opgetuigd waarin ze met zichzelf concurreren. Dat hele circus kost jaarlijks maar liefst 500 miljoen euro. Dat geld kan veel beter gewoon aan zorg worden uitgegeven.”

De SP startte onlangs aan actie waarbij mensen een oproep aan de zorgverzekeraars kunnen versturen met het verzoek te stoppen met deze reclames. Inmiddels zijn er bijna 90 duizend mails verzonden. Deze oproep is te versturen via www.sp.nl. Daarnaast stelde SP-kamerlid Renske Leijten voor om de basisverzekering onder te brengen in een publieke voorziening. Daarmee wordt de marktwerking in de zorg teruggedrongen en kunnen volgens de SP de premies omlaag.