Huurders West-Indische Kade manen wethouder tot actie

11 april 2015

Huurders West-Indische Kade manen wethouder tot actie

Vrijdag bracht wethouder Roeland van der Schaaf een bezoek aan huurder van Lefier aan de West-Indische Kade. De huurders zitten al meer dan een jaar met problemen door vocht, schimmel, tocht en kou.

Een jaar nadat de huurders, samen met de SP, een zwartboek met klachten aan Lefier overhandigden, heeft de woningbouwcorporatie nog steeds niets verbeterd.

"Lefier zegt de huren laag te willen houden, maar huurders zien de kosten oplopen bij de energierekening. Dan moeten huurders kiezen tussen kou lijden of extreem hoge stookkosten betalen", aldus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk.

Foto: SP Groningen

De SP trekt samen op met de huurders die een jaar gelden hun klachten bij de SP melden.

"Lefier moét de problemen van de huurders aan de West-Indische Kade oplossen. En ik verwacht van een wethouder Volkshuisvesting dat hij zich hiervoor keihard inzet", aldus Dijk.

Na een korte kennismaking met de wethouder, lieten de huurders een aantal woningen met problemen zoals vocht, tocht en kou zien. Hierna gingen een twintigtal bewoners in gesprek met de wethouder over het achterstallige onderhoud van Lefier. De bewoners zijn vooral ontevreden over de manier waarop Lefier met de huurders omgaat.

Foto: SP Groningen

"Wél een likje verf over de balkons en nieuwe keukenkastjes, maar geen enkele oplossing tegen de vocht, tocht en kou", aldus één van de huurders.

Wethouder Van der Schaaf gaf aan de problemen serieus te nemen en Lefier op te willen roepen om de problemen op te lossen.

In februari 2014 overhandigde de SP al samen met bewoners een zwartboek aan Lefier. De woningcorporatie heeft sindsdien niets aan de klachten gedaan.